Ce sunt cum sunt
Trebuințele
sunt cauzele cele mai apropiate ale activității. La rândul lor
trebuințele reflectă nevoile atât individuale cât și ale
colectivității din care individul face parte și în care trăiește.
Trebuințele
pot fi personale sau sociale. Trebuințele personale sunt individuale
și vin din necesitățile trupului (nutrirea, apărarea,
reproducerea) sau ale sufletului.
Trebuințele
sociale vin din necesitățile vieții colective. Cea mai importantă
sursă de trebuințe sociale este activitatea de producere a
obiectelor necesare viețuirii colective.
Legea dezvoltării trebuințelor
Orice
obiect care apare în activitatea umană ca mijloc de satisfacere a
unei trebuințe existente se transformă în obiect de trebuință.
În
activitatea umană colectivă există două feluri de mijloace de
realizarea a obiectelor trebuincioase: instrumente și activități.
Atât instrumentele pot deveni obiecte trebuincioase cât și
activitățile.
Denaturarea trebuințelor
În
faza naturală obiectele sunt consumate pentru satisfacerea
trebuințelor naturale. În faza culturală este posibilă o
denaturare a folosirii obiectelor prin folosirea abuzivă contrară
calității și cantității necesare. De exemplu în orânduirea
capitalistă banul, din accesoriu de satisfacere a unor nevoi sociale
a devenit obiect de trebuință vitală pentru anumite persoane sau
grupuri de persoane. Obținerea banului ca obiect în sine fără
altă destinație este o activitate nenaturală și generează la
rândul său configurații personale și sociale patologice.
În
faza culturală de dezvoltare a speciei umane mai este posibilă o
schimbare a trebuințelor constând în transformarea activității
din mijloc de satisfacere a trebuințelor în obiect al trebuințelor.
Unii indivizi sau grupuri umane denaturează activitatea ca mijloc de
satisfacere a unor trebuințe prin transformarea ei în scop în
sine. De exemplu în capitalism activitatea sportivă poate deveni
pentru unii oameni activitate scop nu activitate mijloc pentru
întreținerea sănătății, puterii și frumuseții. Este cazul
așa-numiților sportivi de performață care pentru șmecherii
capitaliști sunt mijloace de acumulare bănească. Un alt exemplu de
denaturare a activității și de transformare a ei din mijloc în
scop, în obiect de trebuință este așa- numita profesionalizare a
unor activități care în fapt duce la apariția oamenilor fantoșe.
Este cazul proștilor cu studii superioare, al excentricilor, al
fanaticilor etc.
Socialiștii
înșiși cultivau denaturarea activităților transformându-le din
mijloace operaționale de satisfacere a trebuințelor în scopuri în
sine, înstrăinând omul de natura sa. În logica ideologiei
socialiste, oamenii trebuiau să își facă din activitate obiect de
trebuință adică oamenii trebuiau să aibă, trebuința de a
învăța, trebuința de a munci, trebuința de a crea. Nu negăm
faptul că însăși activitățile pot fi trebuințe dar a lua un
anumit segment al vieții și a-l ipostazia în valoare absolută
înseamnă a ridica relativul la valoare de absolut. Făcând o
analogie este ca și cum în cadrul mersului pe bicicletă ți-ai
face un scop principal din a frâna. Frânarea în mersul pe
bicicletă este operațiune necesară dar numai în anumite momente,
în anumite locuri, în anumite împrejurări, adică frânarea este
parte integrantă din mersul pe bicicletă și nu întregul spre care
tinzi.
Pe
de altă parte diminuarea activității în calitate de mijloc de
satisfacere a trebuințelor poate duce la nerealizarea obiectelor ce
pot fi obținute prin activitate. Această posibilitate este folosită
de capitaliști pentru atrofierea capacităților oamenilor de a
activa atunci când activitățile respective contravin scopurilor
capitaliste adică scopurilor minorității lor. Aici putem constata
cum capitaliștii degradează activitățile de învățare, muncire
și creare menținând oamenii în stadiul activității de jucare
adică în stadiul infantil de evoluție pentru simplul fapt că
învățarea, muncirea și crearea nu folosesc în anumite
împrejurări scopului de sporire necontenită a profitului. Pentru
sporirea profitului ei racolează, capturează și atrag numai
indivizi cu dote ereditare bine structurate pe care îi pregătesc
special pentru scopurile lor.
Mijlocul și obiectul tebuințelor în perspectivă meritocratică
Dacă
în socialism cel mai înalt nivel pe care îl vedeau socialiștii
pentru raportul dintre trebuință, mijloc și obiect al trebuințelor
era acela de transformare a activității de obținere a obiectului
trebuincios în obiect de trebuință admițând astfel că
învățarea, muncirea și crearea sunt trebuințe specifice ale
omului evoluat.
Pentru o societate superioară s-ar pune problema dacă denaturarea obiectului și mijlocului este o cale sănătoasă de evoluție. A învăța de dragul învățării și nu al muncirii, a munci de dragul muncirii și nu în vederea creării, a creea de dragul creării și nu de pentru satisfacerea unor nevoi prin obiectele create, oare sunt treburi sănătoase raportate la viața umană individuală și colectivă. Iată o problemă sau un grup de probleme la care meritocratiștii trebuie neapărat să răspundă.
Nu
dăm sugestii dar așteptăm propuneri de soluționare a problemelor
susmenționate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu